Konecranes presenterar världens första hybrid-reachstacker för containerhantering, med en lyftkapacitet på 45 ton. Den nya stackern har en hybriddrivlina för el eller diesel. Stackern är utrustad med ett elektrifierat hydrauliskt lyftsystem och har en kondensatorbaserad energilagring.
– Den energi som genereras från bromsning och lastsänkning återvinns och lagras för återanvändning. Detta innebär en minskning av dieselförbrukningen och minskad miljöpåverkan. Samtidigt är ökar produktiviteten i form av snabbare respons och högre acceleration, säger Anders Nilsson, teknisk direktör på Konecranes.
Över 350 000 TEU passerar via Helsingborgs hamn varje år. Medan gods-och persontransporter är viktiga delar av verksamheten profilerar sig Helsingborgs hamn mot containertrafik. Detta bekräftas av det stora antalet Konecranes reachstackers som arbetar med att koppla samman sjö- och järnvägstransporter.
– Konecranes har blivit en av våra samarbetspartners. Vi samarbetar mycket nära. Detta innebär en kontinuerlig utveckling av funktioner på befintliga truckar och vi ger underlag för utveckling av nya modeller, säger Mats Fernebrand, service och underhållsansvarig i Helsingborgs Hamn.