Drygt 800 miljoner kronor – så mycket landar Budbees omsättning på för 2021. Tillväxten har skett helt organiskt och med lönsamhet i den underliggande operativa verksamheten på bolagets samtliga marknader. Tillväxten, på mer än 100 procent har skett helt organiskt.
– Vi har samma struktur och erbjudande i alla våra länder vilket dels betyder att vår modell fungerar överallt, dels att vi kan lägga all vår tid och energi på att skala upp. Nu levererar vi också lönsamhet tidigare än vi trodde, vilket är jätteroligt. Vi växer fint organiskt på egen hand och har inga behov av att förvärva bolag, då vi i hittills inte har sett aktörer som kan fylla en lucka i vårt erbjudande, säger Fredrik Hamilton, vd och grundare, Budbee.
Under 2021 har Budbee klivit in i Belgien och utvecklat sitt erbjudande kraftigt. Bolaget blev den största aktören i box-segmentet i antalet signade locations och har snart sina Budbee Box på 4000 platser runt om i Europa. Erbjudandet har även utvecklats i form av uppdateringar i appen där kunder nu kan påbörja sin shoppingresa direkt hos Budbee vilket driver ytterligare trafik till handlarna.
– Budbee Box har funnits i 1,5 år, vilket säger något om hur snabbt vi expanderar. Vi tittar konstant på nya sätt som vi kan erbjuda kunder något nytt och pushar oss själva i definitionen av vad vi är för bolag, säger Fredrik Hamilton.
För att mäkta med tillväxten flyttar bolaget snart in i nya lokaler i Stockholm, med plats för 500 medarbetare över fem våningsplan. Under arbetets gång har ytterligare våningsplan fått läggas till för att hantera den snabba tillväxten.