DHL eCommerce Solutions ökar nu takten för att bredda sitt hemleveranserbjudande av mindre e-handelspaket. I fjol lanserades tjänsten, och redan nu når man 4,2 miljoner svenska e-handelskonsumenter, vilket enligt produktchef Lina Karlsson ligger helt i linje med de mål som satts upp.
– Vårt mål är att under 2022 nå en klar majoritet av Sveriges e-handelskonsumenter. För oss på DHL är det alltid ett kriterie att kunna erbjuda täckning över hela Sverige, vi är inte där riktigt än, men snart.
Med fler än 1800 ombud och paketboxar har DHL under mer än ett decennium varit en av de största aktörerna på den svenska lastmile-marknaden. De nya hemleveranserna och erbjudandet till e-handlare har i en utvecklingsfas präglats helt och hållet av ett tänk på alla de leveransmöjligheter en hemleverans kan medföra.
– När vi utvecklat har vi helt öppnat våra gränssnitt mot olika partners för att kunna bli mer flexibla i våra leveransalternativ. I detta fall innebär det att vi – via olika samarbetspartners – med ett systemstöd för flertal olika varianter av smarta lås kan leverera såväl inne i hallen som i brevlåda eller i ett garage, berättar Lina Karlsson.
– Att möta konsumenter på deras villkor har med en allt mer expansiv e-handel blivit en resa som i mångt och mycket handlar om att erbjuda leveransflexibilitet, avslutar Lina Karlsson.