Intresset för bekväma och klimatsmarta tågresor är större än någonsin, och för att möta efterfrågan gör SJ den största samlade investeringen på nya och upprustade tåg som någonsin gjorts. Med ett nytt avtal med spanska tågtillverkaren CAF om 25 nya regionaltåg har SJ på kort tid beslutat att investera upp till 19 miljarder kronor. De nya tågen förväntas kunna sättas i trafik under 2026.
De nya tågen från spanska CAF kommer att ha plats för många resenärer, är anpassade för svenskt klimat och utformade för enkel påstigning vilket särskilt underlättar för personer med funktionshinder. Vissa utrymmen är avsedda för förvaring av cyklar, barnvagnar och bagage. Det kommer att vara bekvämt att arbeta ombord på tåget, bland annat med pålitlig uppkoppling. Tågen är snabba, med en topphastighet på 200 kilometer i timmen.
– Det är fantastiskt roligt att vi nu är i hamn med även det här avtalet om nya regionaltåg. Vår upprustning av X2000-flottan är i full gång och vi har i dagsläget fyra helt upprustade tåg i trafik och fler kommer vartefter. I april tecknade vi avtal om minst 25 nya snabbtåg och nu gläds vi åt detta avtal som gör att vi kommer kunna erbjuda riktigt bra, bekväma och klimatsmarta regionalresor framöver, säger SJs fordonsdirektör Arvid Fredman.
De nya regionaltågen kommer att vara utrustade med uppkopplade tekniska system som skapar förutsättningar för så kallad tillståndsbaserat underhåll. Det innebär att tåget kontinuerligt skickar signaler som analyseras och utvärderas i SJs verkstäder där de automatiskt planerade underhållsåtgärderna utförs. Det leder till ett mer effektivt underhåll som ger resenärerna ännu mer driftsäkra tåg.
– Vi kommer alltså att ha tåg som kommer att tala om i förväg att en komponent håller på att gå sönder och behöver bytas. Det kan då göras på ett enklare och snabbare sätt och verkstadstiden minskar vilket är bra för både SJ och våra kunder, säger Arvid Fredman.
Stort fokus ligger på att erbjuda SJs kunder en riktigt hög komfortnivå. Bland annat kommer det att finnas dynamisk belysning som kan anpassas efter klockslag eller väder. Värme och ljus kan anpassas utifrån förutsättningar som antal resenärer och vilken miljö tåget passerar.
– Vi lägger mycket kraft på en bekväm stol som det är behagligt att sitta i även för en lite längre tid än en genomsnittlig regionaltågsresa. Tåget kommer också att vara utrustat med 5G-teknik och radiotransparenta fönster som erbjuder snabb uppkoppling. Det kommer vara så effektivt att samtliga kunder kan jobba och streama med flera enheter samtidigt, säger Arvid Fredman.
De nya regionaltågen kommer att trafikera linjerna Stockholm-Västerås-Örebro-Skövde-Göteborg, Stockholm-Uppsala, Linköping-Norrköping-Stockholm-Arlanda-Uppsala-Gävle-Ljusdal samt Kalmar-Göteborg där de kommer att ersätta dagens loktåg.