Varannan skulle rata elbilen om bonusen försvann. Det visar en Sifo-undersökning från bilförmedlaren Kvdbil. Samtidigt finns planer på att fasa ut stödet. Redan nästa år sänks bonusen från 70 000 till 50 000 kronor.
Sedan den 8 juli i år betalas ingen bonus ut för elbilar med ett pris över 700 000 kronor, och från nästa år kommer bonusen minska från 70 000 till 50 000 kronor. Flera partier har dessutom aviserat att man vill se en utfasning av bonusen. Men utan bonus så blir det ingen elbil. Det säger närmare varannan, 47 procent, bilist i Kvdbils/Sifos undersökning. Mest negativa är, föga överraskande, de som fortfarande kör en fossildriven bil. Bland dessa är det 52 procent som inte skulle kunna tänka sig en elbil, om det samtidigt inte medföljer en bonus. Elbilsägarna är inte alls lika negativa (12 %).
– Jag vill inte ta ställning för om elbilsköpet ska fortsätta att subventioneras och i så fall vad bonusen ska ligga på, men jag kan konstatera att bonusen alltjämt är ett viktigt incitament för många att ens överväga elbil. Om vi inte bara ska upprätthålla takten i omställningen utan också accelerera så kommer det vara otroligt viktigt att utfasningen sker i balans med marknaden, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
I svaren syns också klara demografiska skillnader. Bland 56-79-åringarna är det nästan sex av tio (59 procent) som inte skulle överväga ett elbilsköp utan en bonus. 18-34-åringarna är betydligt mer motiverade, där är siffran 37 procent. Köpviljan minskar även med inkomsten. 52 procent av de som tjänar upp till 25 000 kronor i månaden skulle ge elbilen nobben om det inte fanns en bonus. Motsvarande siffra bland de som tjänar över 35 000 kronor är 41 procent.