Nu satsar Schenker Åkeri på fler HCT-fordon, extra långa fordon. Att det går att lasta mer gör att utsläppen per transporterat ton är cirka 20 procent lägre än med en vanlig lastbil. Ett högkapacitetsfordon, HCT, är en fordonskombination som är 32 meter lång. Egentligen är det en dragbil med en vanlig trailer på. Eller, trailern är helt vanlig men den byggs om för det ska gå att koppla på en ”dolly” som det i sin tur går att hänga ännu en trailer till på.
– De mångåriga testerna vi gör visar att det fungerar väldigt väl ute i trafiken. Men allra bäst passar de på de stora stråken i Sverige, där kommer det bäst till sin rätt, säger Tomas Johansson, vd på Schenker åkeri.
Det nya ekipaget sätts in på en sträcka som två HCT-fordon redan går för DB Schenker, mellan Göteborg och Malmö. Det handlar om en utökning från ett fordon, dragbil och två trailers, till två, med fyra trailers.
– Vi har kört där ett bra tag med tillstånd från Transportstyrelsen, i ett test tillsammans med bland annat Volvo, säger Tomas Johansson. "Vi kommer att sätta fordonet i bruk den här veckan, fordonskombinationen har vi redan. Det är tillståndet vi väntar på", lägger han till.
Anledningen till att Schenker Åkeri väljer att satsa på ett till HTC-fordon är enkel.
– Vi tycker att vi har fått bra effekt. Vi ser att det är både miljövänligt och kostnadseffektivt att på vissa sträckor använda oss av dessa typer av fordon.
– HCT-fordon släpper ut mindre växthusgaser per transporterat ton, det är den största fördelen. Nackdelen är att de är mindre flexibla än en konventionell enhet. De måste kopplas isär och rangeras, till exempel.