Vid en ceremoni överlämnades det första av 14 Flirt elektrodieseltåget som Stadler har byggt för SJ Nord. Stadler Flirt electro-diesel utgörs av de 14 tåg som beställdes som en del av ett ramavtal för 150 Flirt-tåg Tåg utöver de 14 kommer att vara konventionella EMU:s för 15 kV 16,7 Hz drift.
Bimode-tågen kommer att levereras från mitten av oktober för Trönderbanens regionala linje som förbinder Lundamo och Melhus med Trondheim och Steinkjer. Från hösten 2022 kommer de också att ersätta äldre dieselklassmodeller på Rörosbanen mellan Trondheim och Hamar.
Rutterna drivs av SJ Nord som en del av Trafikkpakke 2-kontraktet som skrevs under i juni 2019. Loket i elektrodieseltågen har möjligheter för framtida konvertering till enbart elektrisk eller batterielektrisk drift. Lundamo-Trondheim-delen av Trönderbanen är redan elektrifierad och elektrifieringen av Trondheim-Hell-Stjördal ska vara klar 2023-24.