Tre transportmyndigheter i tyska delstaterna Rheinland-Pfalz, Saarland och Baden-Württemberg, som upphandlar under ledning av Rheinland-Pfalzs lokala transportmyndighet, har offentliggjort detaljerna om två anbudsförfaranden som omfattar regional järnvägstrafik på icke-elektrifierade rutter, som är koncentrerade runt städerna Kaiserslautern och Saarbrücken.
Anbudsförfarandet nr. 1, som handlar om tågtrafik under perioden december 2024 till december 2039, täcker driften av 4,6 miljoner tågkilometer per år. Trafiken, som genomförs med en ny flotta av batteri-elektriska tåg (BEMU), på flera olika linjer.
Syftet med användning av batteri-elektriska tåg (BEMUs) att maximera utnyttjandet av befintliga elektrifierade så kallade multipel -linjer och för att möjliggöra nya elektrifieringsprojekt enligt följande;
December 2024:
RE 6/RB 51 Kaiserslautern - Neustadt/Weinstrasse - Landau - Karlsruhe.
December 2025:
RB 68 Saarbrücken - Zweibrücken - Pirmasens.
December 2026:
RE 64/RB 64 Kaiserslautern - Steinalben - Pirmasens
RB 66 Kaiserslautern - Olsbrücken - Lauterecken-Grumbach
RB 67 Kaiserslautern - Landstuhl - Glan-Münchweiler - Kusel
RB 54 Bad Bergzabern - Winden - Karlsruhe
RE 55 / RB 55 Landau - Annweiler - Hinterweidenthal - Pirmasens, och
RB 77 Saarbrücken - Dillingen - Niedaltdorf.
Dessa järnvägsförbindelser bedrivs för närvarande av Deutsche Bahn Regio med hjälp av olika dieseldrivna tåg.
Anbudsförfarandet del 2 avser batteri-elektrisk drift för 1,3 miljoner tågkilometer per år.
Drifttillståndet gäller för tiden från december 2023 till juni 2037, främst på den i stort sett icke-elektrifierade rutten mellan Mainz/Bingen och Kaiserslautern, som för närvarande trafikeras av både DB Regio och Vlexx:
RE 15/RB 33 Mainz - Bad Kreuznach - Kaiserslautern och
RB 65/RE 17 Bingen - Bad Kreuznach – Kaiserslautern
Del 2 innehåller också viss kvälls- och sommarlovsservice längs flera andra rutter. Anbudsgivare för Del 2 kan erbjuda antingen nya eller begagnade tåg. Kontraktet tilldelas endast på kostnadsbasis.