Försäljningstappet för elbilar får biljättarna att satsa på hybrider

BMW i8 är en hybridbil. Foto: Vauxford/Wikimedia Commons

Efter Ford lägger nu också sydkoreanska Hyundai in en högre växel på bilar hybridmotorer, ett mellanting av en batteridriven motor och förbränningsmotor. Europeiska biltillverkare sägs dock ha hamnat på efterkälken i hybridbilsloppet.

Hyundai har nyligen graderat upp sina hybridförsäljningsmål med 40 procent till 2028, till 1,33 miljoner enheter, enligt Reuters.

Fler modeller ska också ut på marknader, lovar Hyundai. En fördubbling närmare bestämt – från 7 till 14 hybridmodeller. Det är de nedslående siffrorna för elbilsförsäljning som tvingar Hyundai, liksom konkurrenterna, att satsa mer på hybrider.

– Omställningstrycket till elbilar har nyligen saktat in, säger Hyundais vd Jaehoon Chang, enligt Reuters.

Hybrider framstår nu som ett alternativ till elbilar snarare än ett till bilar med förbränningsmotorer.

Enligt Mobility Sweden har elbilsförsäljningen minskat i Sverige också, med 15 procent i juli jämfört med juli i fjol.