Trafikverket har beslutat att fortsätta planeringen av Norrbotniabanan med den västra korridoren. Den östra korridoren avfärdas efter omfattande utredningar och remissvar.
Trafikverket har meddelat att den västra korridoren ska ligga till grund för den fortsatta planeringen av Norrbotniabanans sträckning in i Luleå. Beskedet innebär att den östra korridoren nu avförs från vidare utredning.
– Det här innebär att vi satsar framåt med en lösning som tryggar gods- och persontransporter året runt och banar väg för den gröna omställningen. Med den här lösningen kan vi säkerställa riksintressena och uppnå de transportpolitiska målen. Vi kommer kunna bygga ett tillförlitligt och robust transportsystem, där vi halverar restiderna och säkerställer persontrafiken och transporter för industri och sjöfart, säger Helena Eriksson, regional direktör, Norra regionen.
Under de senaste åren har Trafikverket, tillsammans med kommuner, Länsstyrelsen och Region Norrbotten, utrett möjligheten att använda den östra korridoren. Slutsatserna visar att den östra korridoren, som inkluderar en öppningsbar bro vid Hamnholmen, inte uppfyller kraven för ett långsiktigt hållbart transportsystem.
– Resultaten visar att den östra korridoren med en öppningsbar bro vid Hamnholmen inte uppfyller kraven för ett robust och långsiktigt hållbart transportsystem för varken järnväg eller sjöfart. Det är också helt oberoende av kostnadsbilden, säger Urban Eriksson, åtgärdsansvarig för Norrbotniabanan.
Rapporten har varit på remiss hos olika representanter för intressegruppen, och 15 remissvar har inkommit.
– En del av svaren förespråkar den östliga korridoren med hänvisning till samspelet mellan trafikslagen om man kunde passera Kallax flygplats och dessutom ha en genomgångslösning i Luleå. Jag kan bara konstatera att vi ser nyttorna, men det förutsätter ju i så fall att transportsystemet fungerar så som man har tänkt – att det är pålitligt och att vi inte behöver ställa in trafik, säger Urban Eriksson åtgärdsansvarig för Norrbotniabanan på Trafikverket. Han fortsätter,
Remissvar från Sjöfartsverket och Försvarsmakten stödjer Trafikverkets analys.
– Vi har också fått remissvar från bland annat Sjöfartsverket och Försvarsmakten som stödjer vår analys av den kompromiss som skulle krävas mellan sjöfart och tågtrafik. En fungerande sjöfart är en avgörande förutsättning för den gröna omställningen, och det är viktigt att vi säkerställer sjöfartens behov, säger Urban.
Nästa steg i processen är att ta fram järnvägsplaner för den västra korridoren.
– Planarbetet tar generellt mellan 4–5 år och här är samarbetet med kommunen oerhört viktigt. Vi har redan påbörjat vårt samarbete och nu kommer det fördjupas under de närmsta åren, förklarar Marie Eriksson, chef för enhet nord på Norrbotniabanan och ansvarig för sträckan Skellefteå-Luleå.
Ett första informationsmöte för järnvägsplaneringen är planerat till första halvan av 2025.
Källa: Trafikverket