Brittiska regeringen föreslår att kreatörernas verk ska kunna användas av företag som Google och OpenAI. Regeringens förslag om att tillåta teknikföretag att använda upphovsrättsskyddat material för att träna artificiell intelligens har mötts av skarp kritik från kreativa branscher. Förslaget, som offentliggjordes för samråd i tisdags, innebär att kreatörer och rättighetsinnehavare måste aktivt välja bort att deras verk används i AI-utveckling.
Bokförlag beskriver förslaget som “oprövat och obefogat”, medan Beeban Kidron, en aktivist och medlem i det brittiska överhuset, uttryckte sin besvikelse.
– Regeringen överväger att ge bort kreativiteten och försörjningen för Storbritanniens kreativa sektor, som är värd 126 miljarder pund per år, säger Kidron.
AI-företag kan slippa ansvar
Teknikföretagens intresseorganisation Tech UK välkomnar förslaget. Förslaget inkluderar en undantagsregel i upphovsrättslagen som skulle tillåta företag som Google och OpenAI att träna sina AI-modeller på skyddat material utan särskilt tillstånd. Samtidigt får kreatörer möjlighet att “reservera sina rättigheter” och därmed förhindra att deras material används i AI-träning.
Chris Bryant, minister med ansvar för dataskydd, beskriver förslaget som en lösning som gynnar båda sidor.
– Det här handlar om att ge större kontroll i en svår och komplex situation till kreatörer och rättighetsinnehavare. Vår avsikt är att detta ska leda till mer licensiering av innehåll, vilket potentiellt kan skapa nya intäktsströmmar för kreatörer, säger Bryant.
Kreatörer varnar för orättvisa system
Kreativa branscher är dock oroliga för att systemet i praktiken bara skulle gynna större rättighetsinnehavare, medan små och medelstora skapare blir utan skydd.
Dan Conway, vd för Publishers Association, är kritisk:
– Det finns ingen objektiv grund för ett nytt undantag i upphovsrättslagen, och det har inte heller presenterats någon vattentät metod för rättighetsreservation någonstans i världen.
Han påpekar att det är avgörande att den kreativa ekosfären, inklusive förlag, får rätt ekonomiska incitament för att fortsätta investera i högkvalitativt innehåll.
Owen Meredith, vd för News Media Association, understryker att nyhetsorganisationer måste ha kontroll över hur deras material används:
– Nyhetspublicister förtjänar rättvis ersättning för sitt innehåll. I stället för att föreslå opraktiska lösningar som ett opt-out-system bör regeringen fokusera på transparenskrav inom den nuvarande upphovsrättslagstiftningen.
Kamp för rättigheter
Den brittiske kompositören Ed Newton-Rex, en framträdande röst i debatten, har kritiserat opt-out-systemet som “fullständigt orättvist” för kreatörer. I oktober samlade han över 37 000 underskrifter från kreatörer, inklusive musikern Thom Yorke och skådespelaren Julianne Moore, som menar att olicensierad användning av kreativt material för AI-träning utgör ett allvarligt hot mot deras försörjning.
Oklara gränser för befintliga AI-modeller
En fråga som regeringen vill ha synpunkter på är om det nya systemet ska gälla retroaktivt för befintliga AI-modeller, som OpenAIs ChatGPT och Googles Gemini.
Det finns också diskussioner kring införandet av en amerikansk liknande “personlighetsrätt” som skulle skydda kändisar från att deras röst eller utseende kopieras av AI utan tillstånd. Hollywoodskådespelaren Scarlett Johansson hamnade förra året i konflikt med OpenAI när företaget lanserade en röstassistent som lät slående lik hennes egen röst. Efter uppståndelsen pausade OpenAI funktionen.
En komplex framtid för upphovsrätt och AI
Regeringens förslag är ett försök att hantera den växande konflikten mellan AI-företag och kreativa branscher. Kreatörer vill ha rättvis ersättning och kontroll över sina verk, medan teknikföretagen argumenterar för att fri tillgång till data är avgörande för innovation.
Hur det slutgiltiga regelverket kommer att se ut är ännu oklart, men förslaget markerar ett viktigt steg i debatten om upphovsrätt i AI-eran.
Källa: Guardian
O